Консумацията на по-малко протеини може да е ключът към по-дълъг живот и по-добро здраве, според ново изследване, което оспорва едно от най-разпространените предположения за здравословния начин на живот.

От протеинови прахове до богати на протеини зърнени барчета, „proteinmaxxing“ – тенденция, при която хората консумират голямо количество протеини – се превърна в една от най-големите тенденции за здраве на десетилетието. Но с остаряването на населението на света, нови изследвания показват, че консумацията на по-малко протеини може да бъде по-интелигентен път към по-дълъг и здравословен живот.

След анализ на над 300 проучвания, изследователи от Университета на Уисконсин-Мадисън в Съединените щати установиха, че макар официалните насоки често да препоръчват диета с високо съдържание на протеини, нововъзникващите доказателства показват, че намаляването на протеините всъщност може да намали свързаните с възрастта заболявания, като диабет и рак.

С остаряването на населението на света става все по-наложително да се идентифицират интервенции, които могат да насърчат здравословното остаряване и да намалят тежестта на свързаните с възрастта заболявания.

„Абсолютно кристално ясно е, че има ползи от протеините за мускулния растеж и реакцията на активните хора към упражнения“, каза Дъдли Ламинг, авторът на изследването, в прессъобщение.

„Но тъй като повечето хора са сравнително заседнали, много от тях вероятно консумират повече протеини, отколкото всъщност им е необходимо, което вероятно има отрицателни последици за здравето“, добави той.

Проучването установи, че диетата с ниско съдържание на протеини подобрява метаболитната функция чрез намаляване на мастната тъкан, увеличаване на разхода на енергия и подобряване на стабилността на кръвната захар.

В проучвания върху хора и животни, храненето с диета с ниско съдържание на протеини води до по-добър контрол на кръвната захар и по-малко телесни мазнини, дори когато индивидите са приемали повече общи калории.

Това до голяма степен се дължи на „защитен хормон“, наречен FGF21, който се увеличава, когато протеинът е нисък и помага на тялото да изгаря енергията по-ефективно.

Изследователите установиха, че консумацията на по-малко протеини помага на тялото да премине в режим на „възстановяване и почистване“, наречен автофагия. Този процес помага на тялото да премахне „клетъчния боклук“, като разрушени протеини и увредени части, което поддържа клетките млади.

Проучването обаче подчертава, че диетата с ниско съдържание на протеини не е за всеки. Някои групи трябва да избягват ограничаването на протеините, включително бременни жени и растящи деца, които се нуждаят от протеини за развитие, възрастни хора и тези, които се възстановяват от тежки наранявания.

Колко протеини се препоръчва?

Европейският орган за безопасност на храните (EFSA) и Световната здравна организация (СЗО) определиха референтния прием за населението на 0,83 г на килограм телесно тегло на ден.

И двете организации са съгласни, че прием два пъти по-висок от референтния прием за населението се счита за безопасен и подчертават, че доказателствата за ефектите от много високия прием на протеини остават спорни.

EFSA също така отбелязва, че няма достатъчно данни, за да се определят специфичните нужди от протеини за възрастни хора, и препоръчва те да консумират поне същото количество протеини като по-младите хора.

„Последните препоръки насърчават хората да ядат повече протеини, но също така насърчават хората да спортуват повече“, казва Ламинг.

„Вероятно трябва да персонализираме препоръките за протеини не само въз основа на възрастта, но и на това колко физически активни са хората.“

Авторите заключават, че макар много хора в момента да ядат много повече протеини от необходимото и да биха могли да се възползват от ограничението, клиничните изследователи все още трябва да работят за разработването на „подходящи диети за индивидите“ въз основа на техните лични здравословни и начин на живот фактори.

източник