
Етикетите върху опаковките с мляко могат да показват дали то е биологично, от пасищно отгледани крави, обогатено с витамини, пълномаслено или обезмаслено, но те не разкриват цялата хранителна стойност на продукта. Ново изследване показва, че концентрациите на полезни мастни киселини варират значително в зависимост от вида на млякото и отчината, по който се отглеждат животните.
Проучването е представено на годишната среща на Американското дружество по хранене и анализира триста проби от мляко от търговската мрежа, събрани във Вермонт и Ню Йорк през 2024 година. Изследователският екип, съставен главно от учени от Университета на Вермонт, е измерил нивата на омега-3 мастни киселини, които са свързани със здравето на мозъка и сърцето, и на омега-6 мастни киселини, които подпомагат производството на енергия и могат да помогнат за понижаване на лошия LDL холестерол. Учените установяват, че съдържанието на тези мазнини варира според храната на кравите и годишното време. Емили Янгмарк, съавтор на изследването и докторант в Университета на Вермонт, споделя, че преди да започне да учи млечна наука, е смятала, че единствената разлика между видовете мляко е процентното съдържание на мазнини. Впоследствие тя разбира, че храната на кравите всъщност променя видовете мазнини в тяхното мляко, като много от тези мазнини са важни за човешкото здраве.
За целите на изследването пробите от мляко са разделени в четири основни категории. Първата е конвенционално мляко, произведено чрез стандартни интензивни практики за млечно животновъдство. Втората е биологично мляко, произведено съгласно федералните органични стандарти, които забраняват употребата на пестициди, генетично модифицирани фуражи и повечето синтетични добавки, като изискват кравите да имат достъп до пасище поне 120 дни в годината. Третата категория е биологично мляко от пасищно отгледани крави, което отговаря на органичните стандарти и допълнително изисква животните да пасат на пасище поне 160 дни годишно, без в храната им да се включват зърнени продукти. Четвъртата категория включва небиологично мляко от пасищно отгледани крави, които имат достъп до пасище, но нямат органичен сертификат.
Резултатите от изследването показват, че през всички сезони биологичното мляко от пасищно отгледани крави съдържа най-високи нива на омега-3 мастни киселини, осигурявайки 88 милиграма на порция в сравнение с 25 милиграма в конвенционалното мляко. От друга страна, конвенционалното мляко съдържа най-високи нива на омега-6 мастни киселини, със 166 милиграма на порция спрямо 92 милиграма при биологичното пасищно мляко. Небиологичното мляко от пасищно отгледани животни има профил на мастните киселини, подобен на този на органичното мляко. Тези нива обаче се променят през годината, като кравите, които прекарват повече време на свежи пасища и консумират пресен фураж, произвеждат мляко с по-високи нива на полезни мастни киселини.
Разликата в хранителното съдържание е пряко свързана с пресния фураж. Джеф Семлер, обучител по селско стопанство в Службата за съвети към Университета на Мериленд, обяснява, че кравите, които се хранят с царевица или сено, имат различни хранителни компоненти в млякото си в сравнение с тези, които пасат на открито. Емили Янгмарк допълва, че прясната трева и бобовите растения, особено през лятото, съдържат съединения, които помагат на кравите да произвеждат повече омега-3 мастни киселини. Обратно, кравите, хранени с повече царевичен силаж или зърно, произвеждат мляко с по-високи нива на омега-6 мастни киселини. Годишното време също оказва влияние, тъй като с промяната на сезоните се променя и хранителният състав на тревите, което съответно променя хранителните вещества, налични за производството на млечни мазнини. Пасищното хранене осигурява и други предимства, тъй като тревите са богати на фибри, подпомагащи производството на мастни киселини с разклонена верига и съединения, които се превръщат в конюгирана линолова киселина, свързвана в някои проучвания с противовъзпалителни ефекти.
Въпреки че биологичното мляко от пасищно отгледани крави съдържа най-много омега-3 мастни киселини в изследването, все още не е напълно ясно доколко тези разлики се превръщат в измерими ползи за здравето. Паям Вахмани, доцент по хранително подобряване на храни от животински произход в Калифорнийския университет в Дейвис, посочва, че разлика от няколко милиграма едва ли ще доведе до голяма промяна в рамките на цялостния хранителен режим. За сравнение той отбелязва, че една супена лъжица ленено масло осигурява около 7260 милиграма омега-3 мастни киселини под формата на алфа-линоленова киселина, докато една чаша биологично пасищно мляко съдържа 88 милиграма. Препоръчителният дневен прием на алфа-линоленова киселина е около 1.1 грама за жени и 1.6 грама за мъже, което се равнява на повече от дузина чаши такова мляко.
Основни източници на омега-6 мастни киселини включват царевично, шафраново, соево и слънчогледово масло, както и тиквени семки, слънчогледови семки и орехи. От друга страна, богати източници на омега-3 са мазните риби като сьомга, херинга, скумрия и сардини, рибеното масло, лененото масло, семената от чиа, лененото семе и орехите. Диетологът Джесика Кординг препоръчва при приоритет за увеличаване на омега-3 да се разчита на естествено богати храни като сьомга, ленено масло, чиа и орехи, вместо само на мляко. Тя обаче допълва, че за хора, които не консумират риба или имат алергии към ядки и семена, пасищното мляко може да бъде удобен начин да включат допълнително омега-3 в диетата си. Относно омега-6 мастните киселини Кординг уточнява, че те остават важна част от здравословното хранене и основният проблем възниква тогава, когато консумацията на омега-3 е недостатъчна и балансът между тях е нарушен. В заключение Емили Янгмарк подчертава, че млякото е само една част от цялостния здравословен хранителен режим, а практиките на производство водят до ясни разлики в неговия хранителен състав, тъй като млечните мазнини са много по-сложни, отколкото повечето хора предполагат.
Източник: Food & Wine


