Консумацията на една чаша 100% плодов сок или смути дневно като част от препоръките за прием на пет порции плодове и зеленчуци на ден във Великобритания може да подпомогне психическото здраве. Това показват резултатите от научно изследване на Нюкасълския университет в Обединеното кралство.

В рамките на рандомизирано контролирано проучване възрастни хора, които обикновено консумират сравнително малко плодове и зеленчуци, са получили подкрепа за увеличаване на техния прием. От част от участниците е било поискано също така да включат една чаша плодов сок или смути всеки ден, докато работят за постигане на целта от пет порции дневно.

След четири седмици и двете групи са увеличили количеството на консумираните плодове и зеленчуци. Участниците, които са включили плодов сок или смути в хранителния си режим, обаче са съобщили за по-ниски нива на депресивни симптоми. Резултатите са преминали през рецензиране от независими експерти, публикувани са в списанието British Journal of Nutrition и са финансирани от Fruit Juice Science Centre. Изследователите посочват, че констатациите допълват доказателствата, че сравнително прости и практични промени в диетата могат да донесат ползи за психическото здраве.

Д-р Кортни Нийл, която завършва изследването, докато е част от Нюкасълския университет, а в момента работи в Ливърпулския университет, заявява, че макар повечето хора да знаят за ползите от консумацията на пет порции плодове и зеленчуци на ден, мнозина се затрудняват да го постигнат. Проучването показва, че когато на хора с нисък прием на плодове и зеленчуци се предостави целева финансова и образователна подкрепа за преодоляване на честите бариери, те са в състояние да направят значими промени в диетата си. Прости и рентабилни решения, като пиенето на малка чаша 100% плодов сок или смути дневно, могат да помогнат на хората да достигнат препоръчителната цел с потенциални ползи за психическото благополучие.

Постигане на целта от пет порции на ден

Консумацията на препоръчителните количества цели плодове и зеленчуци се свързва с по-нисък риск от хронични заболявания и по-добро дългосрочно здраве. Въпреки тези ползи, в момента по-малко от един на всеки петима възрастни (17%) и едва един на всеки десет тийнейджъри в Обединеното кралство изпълняват препоръката за пет порции дневно.

Всички участници в четириседмичното изпитване са консумирали две или по-малко порции плодове и зеленчуци на ден в началото на изследването. Те са получили подкрепа, разработена с цел да им помогне да увеличат приема си до пет порции дневно.

Част от участниците са били инструктирани да достигнат тази цел само чрез цели плодове и зеленчуци. Други са увеличили приема си на цели плодове и зеленчуци, но същевременно са пили по една чаша плодов сок или смути всеки ден.

Изследователите са оценили промените в настроението с помощта на валидирани въпросници, измерващи симптомите на безпокойство и депресия. Участниците, които са консумирали плодов сок и смути заедно с цели плодове, са имали по-ниски показатели за депресия в сравнение с контролната група.

Техните показатели са били с 2,52 точки по-ниски по 27-бална скала, което изследователите описват като скромна, но статистически значима разлика.

Увеличаване на приема на фибри и метаболитно здраве

Записите за хранителния прием, попълнени по време на изследването, показват, че и двете интервенционни групи са увеличили дневния си прием на фибри с приблизително 8 до 10 грама.

Тази констатация показва, че включването на сок не е попречило на участниците да добавят други богати на фибри плодове и зеленчуци към диетата си.

В проучването са участвали общо 42 души. Въпреки опасенията относно съдържанието на захар в плодовите сокове, изследователите не са установили неблагоприятни ефекти върху маркерите за метаболитно здраве след четири седмици сред тези, които са консумирали плодов сок или смути като част от интервенцията.

Д-р Оливър Шанън, преподавател по хранене и стареене в Нюкасълския университет и един от старшите автори на изследването, отбелязва, че с оглед на продължаващия натиск от разходите за живот в Обединеното кралство, цената на пресните продукти често е бариера за хората, опитващи се да ядат повече плодове и зеленчуци. Изследването показва, че ежедневното пиене на чаша плодов сок или смути може да бъде част от решението и да помогне на хората да достигнат целите за прием на плодове и зеленчуци.

Откритието, че хората, пиещи плодов сок, имат намалени показатели за депресия, е обещаващо и заслужава по-нататъшно проучване, особено при лица с лошо психическо здраве. То подкрепя проучвания, които съобщават за подобрен мозъчен кръвоток и когнитивна функция след консумация на цитрусови сокове. Простите промени в диетата, като увеличаването на приема на плодове, включително чрез ежедневна чаша сок, биха могли да играят роля в подкрепа на психическото благополучие.

Детайли за провеждането на изследването

В четириседмичното изпитване са участвали 42 души, които в началото на изследването са консумирали две или по-малко порции плодове и зеленчуци на ден. Участниците са били случайно разпределени в една от три групи.

Първата група е включвала 14 души, които са служили като контролна група и от тях е поискано да продължат обичайната си диета.

Втора група от 14 участници е получила подкрепа за увеличаване на консумацията на плодове и зеленчуци до пет порции на ден само с цели плодове и зеленчуци.

Останалите 14 участници също са били насърчени да достигнат пет порции на ден чрез цели плодове и зеленчуци, но допълнително са консумирали по една чаша плодов сок или смути всеки ден.

И трите групи са получавали по 10 паунда на седмица. Участниците във втора и трета група са получили и образователни материали, предназначени да им помогнат да направят препоръчаните промени в храненето.

Изследователите са оценили настроението на участниците с помощта на валидирани въпросници за безпокойство GAD-7 (Generalized Anxiety Disorder 7) и за депресия PHQ-9 (Patient Health Questionnaire-9).

Групата с плодов сок и смути е постигнала статистически значимо по-ниски резултати за депресивни маркери в сравнение с контролната група. Показателите са били с 2,52 точки по-ниски по 27-балната скала при групата с плодов сок спрямо контролната група, като коригираният среден резултат е бил 5,45 в контролната група и 2,93 сред участниците, включили плодови сокове.

Участниците са попълнили и четири споменавания на диетата си по време на проучването, описващи какво са консумирали през последните 24 часа. Въз основа на тези записи се изчислява, че и двете интервенционни групи са увеличили дневния си прием на фибри с 8 до 10 грама.

Източник: ScienceDaily